1. DefiniÈia asociatuluiÂ
Asociatul este o persoanÄ fizicÄ sau juridicÄ (indiferent de naÈionalitate) care deÈine pÄrÈi sociale în cadrul unei societÄÈi comerciale.
2. Cum poate deveni o persoanÄ asociat într-o societate?
O persoanÄ poate deveni asociat în cadrul unei firme prin douÄ modalitÄÈi:
a) ÃnfiinÈeazÄ ea însÄÈi o societate (singurÄ sau cu alte persoane).
b) Când intrÄ Ã®ntr-o societate deja existentÄ.
3. Cum poate o persoanÄ sÄ intre asociat într-o societate?
a) Prin cesiunea (transferul) pÄrÈilor sociale de la un asociat existent. Cesiunea poate fi fÄcutÄ prin vânzare Èi prin donaÈie.
b) Când persoana care vrea sÄ intre în societate majoreazÄ capitalul social prin aport la capitalul iniÈial al firmei.
c) Prin succesiune când un asociat moare Èi lasÄ moÈtenire pÄrÈile sale sociale.
4. Ãn ce poate consta aportul adus în societate?
Aportul adus în societate de asociaÈi la înfiinÈare sau la majorarea capitalul poate consta în:
a) Ãn numerar;
b) Ãn bunuri mobile sau imobile;
c) Ãn bunuri incorporale;
d) Ãn prestaÈii Èi cunoÈtinÈe specifice.
5. Cine poate fi asociat într-o firmÄ?
Orice persoanÄ care are capacitate juridicÄ de exerciÈiu poate avea calitatea de asociat în firmÄ.
6. Un minor poate avea calitatea de asociat într-o firmÄ?
Ãn principiu, pentru ca o persoanÄ fizicÄ pentru sÄ poatÄ fi asociat într-o firmÄ (SRL) trebuie sÄ aibÄ capacitate deplinÄ de exerciÈiu; adicÄ trebuie sÄ aibÄ vârsta de minim 18 ani Èi sÄ nu fie pusÄ sub interdicÈie judecÄtoreascÄ.
ConsiderÄm cÄ un minor poate avea calitatea de asociat în condiÈiile art. 40 C.civ. privind capacitatea de exerciÈiu anticipatÄ. Astfel, pentru motve temeinice Èi dacÄ a împlinit 16 ani instanÈa de tutelÄ poate acorda minorului capacitate deplinÄ de exerciÈiu.
7. Cine nu poate fi asociat în firmÄ?
Nu pot deÈine calitatea de asociat într-o firmÄ:
a) Minorii (cu excepÈia cazului când i-a fost acordatÄ de instanÈÄ capacitatea anticipatÄ);
b) InterziÈii judecÄtoreÈti
c) Persoanele condamnate pentru gestiune frauduloasÄ, abuz de încredere, fals, uz de fals, înÅelÄciune, delapidare, mÄrturie mincinoasÄ, dare sau luare de mitÄ, pentru infracÅ£iunile prevÄzute de Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea Åi sancÅ£ionarea spÄlÄrii banilor, precum Åi pentru instituirea unor mÄsuri de prevenire Åi combatere a finanÅ£Ärii actelor de terorism, pentru infracÅ£iunile prevÄzute de art. 143 – 145 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenÅ£ei;
d) Persoanele care au cazier judiciar;
e) Anumite categorii profesionale, cum ar fi judecÄtorii Èi procurorii.
8. Cum poate avea loc pierderea calitÄÈii de asociat?
Pierderea calitÄÈii de asociat poate avea loc prin:
a) Cesiunea pÄrÈilor în societate;
b) Executarea silitÄ a pÄrÈilor sociale
c) Moartea asociatului (persoanÄ fizicÄ) sau încetarea personalitÄÈii juridice (persoanÄ juridicÄ).
d) Faliment;
e) Punerea sub interdicÈie judecÄtoreascÄ;
f) Retragerea asociatului din societate;
g) Excluderea asociatului din societate de cÄtre instanÈa judecÄtoreascÄ.
9. Care sunt drepturile asociaÈilor?
a) AsociaÈii au dreptul de a consulta registrele Èi situaÈiile financiare ale societÄÈii Èi de a lua cunoÈtinÈÄ de orice document al societÄÈii;
b) AsociaÈii numesc în funcÈie administratorii Èi cenzorii. Tot ei au dreptul de a-i revoca din funcÈie Èi a le da descÄrcare de activitatea lor;
c) AsociaÈii au dreptul de a încheiat un contract de audit financiar pentru supravegherea situaÈiei financiare a societÄÈii;
d) AsociaÈii au dreptul de a fi angajaÈi în cadrul societÄÈii;
e) Asociatul unic, sau asociaÈii care îndeplinesc fracÈia prevÄzutÄ de lege, au dreptul sÄ aducÄ schimbÄri în Actul constitutiv al societÄÈii;
f) AsociaÈii au dreptul de a participa la împÄrÈirea profitului societÄÈii.
10. Care sunt obligaÈiile asociaÈilor?
a) AsociaÈii au obligaÈia de a contribui la formarea capitalului social al societÄÈii, prin aporturi bÄneÈti, bunuri, prestaÈii sau cunoÈtinÈe specifice.
b) AsociaÈii au obligaÈia de a aproba bilanÅ£ul societÄÅ£ii Åi contul de profit Åi pierderi, cât Åi repartizarea beneficiilor Åi plata dividendelor în condiÅ£iile prevÄzute de lege.
c) ObligaÈie de neconcurenÈÄ. Este interzisÄ orice concurenÈÄ fÄcutÄ de asociat societÄÈii din care face parte, prin acte sau fapte sÄvârÈite pe cont propriu sau pe contul unei alte persoane.
d) AsociaÈii au obligaÈia de a contribui la pierderile societÄÈii în condiÈiile prevÄzute de actul constitutiv.
11. Asociatul poate reprezenta societate în justiÈie?
Asociatul nu are dreptul de a reprezenta societatea în justiÈie. Societatea va fi reprezentatÄ Ã®n justiÈie de administrator, iar pentru a fi valabilÄ reprezentarea societÄÅ£ii de cÄtre asociat trebuie modificat actul constitutiv al acesteia prin revocarea administratorului Åi/sau desemnarea unui nou administrator cu putere de reprezentare în persoana asociatului Èi cu asigurarea publicitÄÅ£ii corespunzÄtoare. Invocarea calitÄÈii în timpul ÈedinÈei de judecatÄ echivaleazÄ cu o reprezentare ad hoc a unei persoane juridice de drept privat, nefiind permisÄ de lege.
12. Contractul de închiriere sau de comodat pentru stabilirea sediului social trebuie înregistrat la ANAF?
DacÄ sediul social are la bazÄ un contract de chirie, iar locatorul (proprietarul imobilului) este persoanÄ fizicÄ, atunci contractul va trebui înregistrat la ANAF.
Pentru contractele de comodat Èi contractele de închiriere în care locatorul este o persoanÄ juridicÄ nu existÄ obligaÈia înregistrÄrii contractului la ANAF.
13. Cum înfiinÈez o societate cu rÄspundere limitatÄ (SRL)?
Ãnainte de a trece la înfiinÈarea firmei viitorul asociat trebuie sÄ facÄ rezervarea denumirii firmei. Cererea de verificare a disponibilitatÄÈii denumirii se completeazÄ cu 3 denumiri (în ordinea preferinÅ£elor) Èi se depune la Registrul comerÈului. DupÄ ce denumirea este aprobatÄ se poate proceda la înfiinÈarea societÄÈii.
ÃnfiinÈarea firmei are loc la Oficiul Registrului ComerÈului din raza cÄreia se aflÄ sediul social al societÄÈii.
Procedura poate fi urmatÄ atât online, cât Èi fizic, prin depunerea dosarului complet Èi corect întocmit pe site-ul https://portal.onrc.ro/ sau la sediul Registrului ComerÈului. Pentru orice neconcordanÈÄ Ã®n întocmirea actelor procedura va fi amânatÄ pânÄ la remedierea erorilor.
Pentru depunerea dosarului online este necesarÄ crearea unui cont de utilizator Èi deÈinerea unei semnÄturi electronice eliberatÄ de un furnizor de servicii de certificare acreditat de Ministerului ComunicaÈiilor Èi pentru Societatea InformaÈionalÄ.
14. Ce documente trebuie sÄ conÈinÄ dosarul depus la Oficiul Registrului ComerÈului pentru schimbarea administratorului?
a) Cererea de înregistrare (original). Este vorba despre un formular ce poate fi descÄrcat de pe site-ul onrc.ro
b) Anexa 1 â privind înregistrarea fiscalÄ. Anexa poate fi descÄrcata de pe site-ul onrc.ro, iar în funcÈie de aceasta se stabilesc anumiÈi parametri fiscali cum ar fi plata impozitelor, perioada de platÄ a impozitelor sau estimÄri privind numÄrul mediu de angajaÈi sau cifra de afaceri.
c) Dovada verificÄrii disponibilitÄÅ£ii Åi rezervÄrii firmei (original);
d) DeclaraÅ£ia cÄ persoana are calitatea de asociat unic într-o singurÄ societate cu rÄspundere limitatÄ sau cÄ societatea cu rÄspundere limitatÄ cu asociat unic nu este asociat unic în altÄ societate cu rÄspundere limitatÄ (original). Verificarea calitÄÈii de asociat unic se face de cÄtre Registrul ComerÈului.
e) Actul constitutiv al societÄÈii (original). Se încheie sub semnÄturÄ privatÄ Èi se semneazÄ de toÅ£i asociaÅ£ii. Este obligatorie forma autenticÄ a actului constitutiv atunci când printre bunurile subscrise ca aport la capitalul social se aflÄ un imobil.
f) Documentul care atestÄ dreptul de folosinÅ£Ä asupra spaÅ£iului cu destinaÅ£ie de sediu social (copie). De exemplu, contractul de comodat, închiriere sau vânzare.
g) Cererea adresatÄ ANAF în vederea obÅ£inerii certificatului emis de administraÅ£ia financiarÄ competentÄ, care certificÄ faptul cÄ pentru imobilul cu destinaÅ£ie de sediu social nu a fost înregistrat un alt document pentru înstrÄinarea dreptului de folosinÅ£Ä asupra aceluiaÅi imobil, cu titlu oneros sau gratuit. Cererea poate fi descÄrcata de pe site-ul onrc.ro.
h) Dovezile privind efectuarea vÄrsÄmintelor aporturilor subscrise de asociaÅ£i la capitalul social
i) DeclaraÅ£iile date pe propria rÄspundere de cÄtre asociaÈi Èi administrator din care sÄ rezulte cÄ Ã®ndeplinesc condiÅ£iile legale pentru deÅ£inerea acestor calitÄÅ£i, în original. DeclaraÈia poate fi fÄcutÄ Ã®n formÄ autenticÄ de notarul public, în formÄ atestatÄ de avocat în condiÅ£iile Legii nr. 51/1995 sau cu darea de datÄ certÄ prin serviciile de asistenÅ£Ä din cadrul ORC.
j) Copie dupÄ actele de identitate ale asociaÈilor Èi administratorului.
k) Specimenul de semnÄturÄ al administratorului. Specimenul poate fi dat în faÅ£a directorului ORC sau a înlocuitorului acestuia care va certifica semnÄtura sau în formÄ autenticÄ la notarul public.
l) DeclaraÈie privind beneficiarul real al persoanei juridice.
m) Dovada privind plata tarifului legal de publicare în Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
Ãn unele cazuri pot fi cerute documente suplimentare:
a) DacÄ persoana juridicÄ nu desfÄÅoarÄ la sediul social, la sediile secundare sau în afara acestora, activitÄÅ£ile declarate, o perioadÄ de maximum 3 ani , se va depune declaraÅ£ia-tip pe propria rÄspundere (model 1 – în original)
DacÄ persoana juridicÄ Ã®ndeplineÅte condiÅ£iile de funcÅ£ionare prevÄzute de legislaÅ£ia specificÄ Ã®n domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecÅ£iei mediului Åi protecÅ£iei muncii pentru activitÄÅ£ile precizate în declaraÅ£ia-tip (model 2 – original).
b) DacÄ denumirea societÄÈii cuprinde cuvinte “ÅtiinÅ£ific”, “academie”, “academic”, “universitate”, “universitar”, “ÅcoalÄ”, “Åcolar”, “naÅ£ional”, “român”, “institut” sau derivatele acestora ori cuvinte sau sintagme caracteristice autoritÄÅ£ilor Åi instituÅ£iilor publice centrale este necesar un acord pentru utilizarea denumirii emis de Secretariatul General al Guvernului.
c) DacÄ asociatul este un cetÄÈean strÄin acesta va da o declaraÅ£ie autenticÄ pe propria rÄspundere, iar traducerea acesteia va fi realizatÄ de un traducÄtor autorizat a cÄrui semnÄturÄ sÄ fie legalizatÄ de un notar public.
d) Ãmputernicire specialÄ (în formÄ autenticÄ), avocaÅ£ialÄ sau delegaÅ£ie pentru persoanele desemnate sÄ Ã®ndeplineascÄ formalitÄÅ£ile legale (original).
13. Cât timp dureazÄ Ã®nfiinÈarea firmei?
Ãn mod normal, procedura de înfiinÈare a firmei dureazÄ 3 zile lucrÄtoare dacÄ toate actele sunt depuse corect Èi complet. Ãn cazul în care, la verificare, se constatÄ cÄ dosarul nu este întocmit corespunzÄtor procedura va fi amânatÄ pânÄ la suplinirea lipsurilor.
https://localhost/gabriel/rolul-asociatului-in-firma-drepturile-si-obligatiile-acestuia-cum-pot-avea-loc-schimbari-in-actionariatul-unei-societati/